خرید دستگاه pcr یا ترموسایکلر
فروش دستگاه pcr

خرید دستگاه ترموسایکلر یا PCR خارجی

در این مقاله قصد داریم نکاتی راجع به ترمال سایکلرهای خارجی روتین بازار ارایه بدهیم. در ادامه به بررسی انواع ترموسایکلر(ThermoCycler) ساخت یک شرکت دانش بنیان ایرانی خواهیم پرداخت. دستگاه های این شرکت در انواع مختلف و متناسب با نیاز هر مرکز طراحی و تولید شده است. به طور معمول کاربران جهت خرید ترموسایکلر موارد زیر را مورد توجه قرار می دهند:

  • قیمت مناسب ترموسایکلر
  • علاقه به برند خاص
  • کیفیت پی سی آر
  • مشاوره سایر دوستان در جامعه آزمایشگاهی
  • خدمات پس از فروش

اطلاعات دقیق در مورد انواع دستگاه ترموسایکلر را می توانید از سایت دنا ژن تجهیز کسب کنید.

امروزه برای خرید ترموسایکلر با برندهای مختلف تولید کننده پی سی آر خارجی روبرو هستیم. ABI ، بایورد آمریکا، مسترسایکلر اپندورف و چندین برند نا آشنای دیگر از جمله شرکتهای تولید کننده pcr در دنیا هستند. نرخ رمپ(سرعت جابجایی دما برحسب درجه برثانیه) این ترمال سایکلرها به طور معمول 2تا4 درجه­ بر ثانیه است. این دستگاه ها یک واکنش معمول را در زمان کمتر از 120 دقیقه تمام می کنند. مکانیسم عمل همه ترموسایکلرها بر پایه گرمایش و سرمایش ترموبلاک است. تا حدودی هر شرکت به صورت سلیقه ای عمل کرده و تفاوت هایی در طراحی پی سی آرها وجود دارد.

نرم افزار و هیت لید ترموسایکلر خارجی

در طراحی نرم افزاری ترموسایکلرها، الگوریتم های بسیار متفاوت جهت انجام واکنش PCR پیاده شده است. بعضی الگوریتم ها به نسبت راحت و بعضی کار را پیچیده ارایه داده اند. هیت لید دستگاه های ترمال سایکلر خارجی موجود در بازار ایران نیز متفاوت می­ باشد. بعضی دستگاهها هیت لید ندارند و لازم است mineral oil استفاده شود. بعضی دستگاه های پی سی آر، هیت لید را روی عدد خاصی قفل کرده­ اند (اغلب 105 درجه). در برخی مدل­ها نیز تنظیم دمای هیت ­لید را در اختیار کاربر گذاشته اند.

با خرید ترموسایکلر خارجی چه خدمات پس از فروشی دریافت می کنیم؟

دستگاههای PCR خارجی که اغلب قیمت مناسبی هم ندارند، معمولا دارای خدمات پس از فروش ضعیفی هستند. این موضوع دلایل مختلفی دارد. از جمله دلایل ضعف خدمات پس از فروش دستگاه پی سی آر خارجی می ­توان به نبود تخصص سرویس دهی نمایندگی­ها، عدم مسئولیت خدمات پس از فروش نماینده، قدیمی و ریفربیش بودن دستگاه های ترموسایکلر خارجی که بازرگانان وارد می ­کنند و نهایتا تحریم­ها را می توان عنوان کرد. به عنوان مثال یک مساله که خیلی وقت­ها پیش آمده این است که خریدار ترمال سایکلر خارجی تنها به خاطر یک کالیبراسیون ساده قادر به استفاده از دستگاه پی سی آر نمی ­باشد.

خدمات پس از فروش ترموسایکلر خارجی

نکاتی در مورد هیت لید دستگاه PCR که باید به آن توجه کنید

امروزه در دستگاه های PCR از دمای هیت لید استفاده می ­شود که در ادامه به دلایل آن می پردازیم. ترمال سایکلر جهت انجام واکنش زنجیره ای پلیمراز (واکنش PCR) سه مرحله annealing ، extension ، denaturation را پشت سر هم تکرار می­ کند. این مراحل آنقدر تکرار می شود تا میزان اولیه DNA به صورت تصاعدی تکثیر شود. در دمای بالای این واکنش در دستگاه ترموسایکلر، آب واکنش شروع به بخار شدن می کند. در صورتی که فرایند معمول PCR ادامه داشته باشد، بعد از 25 سیکل کل محلول واکنش بخار شده و عملا چیزی از واکنش باقی نمی ماند.
محققین جهت حل این مساله یک قطره روغن معدنی (با دمای تبخیر خیلی بالا) به محلول واکنش اضافه می­ کنند. عملا این کار مانع از تبخیر محلول واکنش می­ شود ولی محیط واکنش را آلوده می ­کند که خود یک معضل می باشد. در واقع هیت لید دستگاه پی سی آر این گونه است که دمای قسمت بالای تیوب واکنش باید حداقل 2-4 درجه بیشتر از حداکثر دمای تعریف شده واکنش ­باشد.

بعضی ترمال سایکلر ها دمای هیت لید را روی 105 درجه سانتیگراد قفل می کنند که این با اطمینان کلیه واکنش های PCR را پوشش می­دهد. استفاده از دمای هیت ­لید (heated lid) سبب می­ شود که بخارهای واکنش اجازه تجمع در بالای تیوب را نداشته باشند و تعادل فاز بخار مایع درون میکروتیوب ها به سمت تبخیر از پایین میکروتیوب و تجمع در بالای میکروتیوب پیش نرود. در واقع به جز لایه کم بخار تشکیل شده اولیه در بالای میکروتیوب چیز دیگری در طول واکنش اضافه نخواهد شد. اغلب دستگاه های PCR امروزی مجهز به هیت لید می ­باشند و همین امر سبب شده تکنیک پی سی آر در یک محیط تمیز و دارای کمترین آلودگی صورت پذیرد.

انواع مدل دستگاه ترموسایکلر با قیمت مناسب دنا ژن تجهیز

شرکت دنا ژن با استفاده از مواد اولیه با کیفیت، اساس مهندسی در اجزای مختلف دستگاه ترموسایکلر و خدمات پس از فروش٫ زبانزد همه مراکز علمی و پژوهشی و درمانی در ارایه انواع ترمال سایکلر ایرانی است. نرخ رمپ 4، تاچ اسکرین مرغوب، هیت لید قابل تنظیم، قابلیت تعریف بی­نهایت یوزر، تعریف بی­نهایت واکنش، تعریف همزمان انواع مختلف سیکل دمایی دارای 2، 3 و 4 گامه، قابلیت تعریف تا 100 گام و همچنین 100 سیکل از جمله ویژگی­های دستگاه­های PCR سری DeNA Cycler ساخت دنا ژن می ­باشد.

در فرایند خرید انواع مدل ترموسایکلر با قیمت و کیفیت مناسب ابتدا باید تعداد نمونه های مورد نیاز آزمایشگاه بسته به تحقیقاتی و آموزشی بودن را در نظر گرفت. شرکت دنا ژن تولید کننده مدل های مختلفی از ترمال­ سایکلر بسته به نیاز کاربران می باشد. به عنوان مثال یوزری که نهایتا 16 نمونه در هر واکنش پی سی آر ران می کند، بحث اقتصادی و به صرفه بودن خرید را مد نظر دارد و همچنین نیاز به ترموسایکلر گرادینت ندارد، بهتر است DeNA Cycler 16 را انتخاب کند. یوزری که تعداد خیلی زیادی نمونه در واکنش PCR ران می کند، گرادیان دمایی نیاز دارد و همچنین یکپارچگی نرم افزار با دستگاه ترمال سایکلر برای وی اهمیت دارد، بهتر است از بین مدل­ های DeNA Cycler 64 و DeNA Cycler 96 انتخاب نماید.

راهنمای خرید ترموسایکلر (PCR) با قیمت و کیفیت مناسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *